tisdag 8 januari 2013

Intervall träning!

Åkte igår iväg med D.C. (Dark Chocolate) till Flemmas ridhus, ett nybyggt, ljust fint ridhus med bra underlag som ligger ca 7min med bil från mig. Hon har tappat en sko så vågar inte rida alls hemma då det är is överallt. Om man hade valt hockey till sport hade det nog varit önskedrömmen.... Hur som helst, D.C. var i början väldigt spänd så tog ett par varv i lina innan jag satt upp, hon har pga tappskon fått nån extra-dag med vila och energin sprutar åt alla håll!
Började med att jogga fram henne för att dels få upp värmen men också få henne att slappna av och komma lite till ro. Efter nåt varv så var hon mer med mig och efter 10min trav fick hon skritta lite. Sedan dags att börja med intervallerna. Började i höger galopp, 6 varv på fyrkanten i ett fräscht tempo, sedan skritta ett varv (byt varv) för att sedan galoppera 6 varv åt vänster. Upprepade sedan detta två gånger, alltså totalt sex gånger 6 varv med 1min skritt emellan. Hon bjöd på riktigt fint även under sista varven, allt galopparbete i snön verkar ha gjort sin nytta! Kommer nog rida ett par intervall-pass till innan vi ger oss på dressyren igen. Tanken är sedan att fortsätta rida intervaller 1gång/vecka för att dels hålla konditionen uppe och dels stärka henne på ett bra sätt. Mot våren blir det nog ute i skogen men så länge underlaget är så här pass dåligt så får man nöja sig med att galoppera i ridhuset. 

Bjuder på en otroligt dålig bild. Där det ljusa, nybyggda ridhuset verkligen inte kommer till sin rätt. Men ni får ha överseende och tro mina ord istället för på bilden, jag skyller helt enkelt på kameran! ;) /Alexzandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar