söndag 24 februari 2013

Dax för rapport från ung-hingsten i Mantorp.

Stings Firestone har bott hos oss i snart 3 månader nu och vi har verkligen haft en riktigt bra start. All träning och hantering har varit helt okomplicerad och han är en mycket harmonisk och positiv herre. Han är lyhörd och lättlärd, nyfiken och social och drar blickarna till sig var vi än är. Vi tränar för Sanna Esping och Nina Lilja och de hjälper mig jättebra med detaljer och hur jag ska göra för att kunna lära honom nya saker och rörelser. Jag har bara ridit färdigutbildade hästar tidigare så det här med unghäst är nytt för mig. Jag fick erfarenhet av att hantera unga hästar när jag var uppe hos Mariette och Katrin Norling men det var främst från marken. ''Sten'' och jag har jobbat mycket med tempot, att verkligen vila på steget och inte ha så bråttom. Vi har även börjat hoppa lite och skänkelvikningar, ena hållet går riktigt bra. Han har blivit starkare känner jag så framför allt galoppen är bärigare.
Galoppfattningarna har vi också jobbat mycket med. Från skritt och stillastående går det jättebra, men nu krånglar det lite i traven istället.

9/2 var det tävlingsdebut för ''Sten'' och min första tävling på ny häst, har bara tävlat Krasse innan. Det gick över förväntan och resultatet blev 63,45% i LB:1 trots två missar som drog ner procenten en del. Jag är jättenöjd med bedömningen men själva uppvisningen kunde varit bättre. Missar vill man ju inte ha och Sten var lite ojämn i bjudningen så det blev inget riktigt bra flyt. Men det var verkligen otroligt bra för att vara första gången. Nu ser jag fram emot nästa tävling som är inbokad den 9/3 i Mantorp. Vi ska träna lite mer programridning tills dess.

Så här års ska man väl egentligen inte ta hem någon ny häst men det har varit helt OK i år för det har gått att rida i hagen och på fältet. Snart är det äntligen vår. Då kommer det bli mycket lättare att kunna träna ''på riktigt'' då ridbanan är helt OK och kvällarna är ljusare.

//Emil & Stings Firestone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar