fredag 5 juli 2013

Sakta tillbaka i form

Sten friskförklarades i slutet av maj och efter att han bara gått och skrotat i hagen för han inte fick anstränga sig blev han halvbråkig och bekväm av sig. Han tyckte det var jobbigt att börja jobba igen så jag har kämpat med en envis herre som ville bestämma själv helt plötsligt. Nu har det släppt, mycket tack vare mina tränare Nina Lilja och Lotta Esping som hjälpt mig. Vi har hoppat rätt mycket, varit på terrängbanan för att Sten ska få motivationen tillbaka att nöta dressyr igen. Han har blivit riktigt duktig på att hoppa faktiskt och tycker det är skitkul. Det trodde jag inte för han hoppade som en klant första gångerna vi testade. När vi äntligen kom igång igen med lite "riktig" dressyr träning märker vi att hans besvär med andningen inte är helt borta.
Tillbaka till kliniken för ännu en stor undersökning med hals och lung-endoskopi, ridprov, munhåleundersökning och tandkontroll. Veterinären hittar inget fel på honom, allt ser bra ut. Men nåt är det ju så vi har fått remiss till Solvalla för arbetsendoskopi. Fick inget ridförbud tills dess som tur var så vi stack iväg på en liten tävling i Tranås. Det var så länge sedan sist så vi åkte bara iväg på skoj för tränings skull och för att Sten skulle få "komma ut" lite. Jag lät honom tuffa runt lite som han ville och bestämma form och tempo själv. Han var på superbra humör och skötte sig exemplariskt! Det blev en riktigt kul tävling. Trots att det nog var den sämsta ritten vi gjort och procenten blev bara 60% ca räckte det nästan till placering. Vi slutade en utanför och både Sten och jag var mycket nöjda med dagens utflykt.

 
Det börjar närma sig nu och vi kommer tyvärr inte hinna med några fler tävlingar innan kvaltiden går ut till Ungponny SM. Vi har anmält oss men det är tveksamt om vi kommer att komma med. Jag håller tummarna !  // Emil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar