lördag 25 maj 2013

Good news & bad news


Nu var det ett tag sen jag skrev något och mycket har hänt.
Ridningen har funkat bra och Sten blir starkare och stadigare för varje träning. Förvänd galopp och skänkelvikning är riktigt bra nu åt båda hållen och han börjar bli lite mjukare i sidorna så jag kan få igenom bättre böjning.Han är väldigt "stel" i sidorna och han tror jag menar galopp när jag försöker böja honom runt skänkeln. Skritten har börjat strula lite också. Tidigare kröp han bakom hand men nu slår han upp huvet istället. Sen är det ju det där med ökning och längning i traven. Där har polletten inte trillat ner än. Han bara springer på snabbare... Så det finns saker att jobba på minsann! 
Vi tävlade hemma i Rappestad 5/5 och det blev en rolig tävlingsdag. Sten var jätte-stark och "på tå", riktigt uppspelt kan man säga. Det var inte lätt
att kontollera
honom helt som jag ville på banan. Han sprang igenom programmet kändes det
som. Inga bra vägar och knappt på tygeln för han var så stark. Men vi kom 3:a
med 66,55% ! Extra roligt att lyckas på hemma-plan. Bilder finns på min blogg : 
www.nattstad.se/stingsfirestone 



Sen har vi haft stallgäster i två omgångar. Vi hyr ut våra boxar till
tävlande ibland och då får våra hästar sova ute. Nu står de inne igen några nätter för vi har en ny häst på gårn som måste få chans att bo in sig lite. Syrran har nämligen köpt en unghäst som är 3år. Han står i boxen bredvid Sten och de är så gosiga med varann. Ute går han tillsammans med vår tredje häst, Kurre och de är också bästisar. Allt har gått otroligt bra men så är den nye också enormt lugn, orädd och social. 
Allt detta låter ju bra och det är det men i förrgår fick vi ett mycket tråkigt besked. Vi var på Kliniken i Mantorp med Sten för att kolla upp hans andning som
varit ansträngd ett tag. Det slutade med att vi nu har 20 dagars tävlingsförbud!
Sten står nu på medicin och får inte ridas på en vecka. Vi ska på återbesök 29/5
och då ska vi se om kuren räckte och det löste problemet med att han blir så
andfådd. Det får vi verkligen hoppas! Vi missar nu två inplanerade tävlingar och ett ungponnykval men huvudsaken är ju att han blir OK. Det känns rätt surt och tungt just nu ... Det enda bra är väl att jag pga detta kommer ha mer tid för den nya unghästen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar